Under pressure..

Jaha, då ska det bli ett inlägg av alla dessa tankar också!

Vi kan väl börja med en presentation?
Namn: Aina
Ålder: 22
Bostadsort: Leksand (for the moment)
Sysselsättning: Pluggar till dekoratör på Leksand Folkhögskola (och det är det jag ska tillägna den här bloggen)

Har haft tankar på att starta en blogg sedan dagen jag flyttade hit (22 aug -10) men det har liksom inte blivit av, tills min kära klasskamrat linaskriver.blogg.se tog tag i saken och helt enkelt gjorde en blogg till mig!

Men nudå?...

Jag har då flyttat från Sundsvall till lilla Leksand. Därav ainaiexil -för så kändes det- som att jag skulle gå i exil!

Slog förresten upp ordet exil på wikipedia

Exil, från lat. exilium, på svenska landsflykt, är ett begrepp som betecknar det förhållandet att en person bor utanför sitt eget land, men utan att ha släppt sin identifikation med landet. Personen som befinner sig i exil, exilanten, kan ha tvingats i landsflykt på grund av social, politisk eller religiös förföljelse. Exilen medför ofrivillig förlust av språklig, social och kulturell samhörighet och förankring. I många länder har exilanter möjlighet att ansöka om asyl som ska skydda dem mot att utvisas tillbaka till det land som de flytt ifrån och där deras rättssäkerhet hotas.

Riktigt sådär är det ju inte för min del..
Just meningen: Exilen medför ofrivillig förlust av språklig, social och kulturell samhörighet och förankring
stämmer definitift inte. Jag har snarare funnit en sorts sammhörighet med 17 brudar och många av oss är sociala 24/7. Och även fast jag är stadstjej så ångrar jag mig inte för en sekund.
Jag ska nog skriva en ny beskrivning av ordet exil, min typ av exil!

Exil, fort. från lat. exilium men på Ainaspråk flytt till mindre ställe. Betecknar en person som bor på landet, men inte finner någon identifikation med just landsbygden. Jag har förvisso inte tvingats till flykt från staden utan detta har skett frivilligt. Språkligen är jag fortfarande hemma, även om dialekten är lite annorlunda och rätt så charmig. Asyl behöver jag inte söka, men jag har adressändrat och det borde väl betyda att jag är Dalkulla nu va? Jag kommer heller inte utvisas härifrån utan snarare flytta frivilligt när utbildningen är slut.. Eller?

Så ordet exil är kanske lite orättvist använt, men jag hoppas att ni förstår att jag lite halvt ironisk!

1 månad här i Leksand är gjord, 8,5 månader to go!
Denna månad har gått sjukt fort, vi har hunnit med en hel del som ni missat (mitt fel).
But from now on - you are with me all the way!


Kommentarer
Postat av: Lina

det här går kanonbra Aina! hejaheja! jag tycker om dina ord. nu är det bara att köra!

2010-09-18 @ 22:30:10
URL: http://linaskriver.blogg.se/
Postat av: Josip

Oh Aina! <3 haha Loves it! :D

2010-09-19 @ 13:06:07
URL: http://dosomethin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0